- Menu podmiotowe
- Kompetencje jednostki
Kompetencje jednostki
Przedmiot Działania i Kompetencje
1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, w tym w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
2. Celem przedszkola jest:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych;
2) budowanie systemu wartości;
3) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci;
4) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
5) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
6) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
7) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
8) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
9) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne10 w edukacji szkolnej.
3. Cele wychowania przedszkolnego realizowane są w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
1) kształtowanie umiejętności społecznych dzieci,
2) kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych,
3) wspomaganie rozwoju mowy dzieci
4) wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
5) wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
6) wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych
7) wychowanie przez sztukę
8) wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci przez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych
9) pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń 10) wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt
11) wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną
12) kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
13) wychowanie rodzinne, obywatelski i patriotyczne.
14) przedszkole zapewnia dzieciom warunki umożliwiające podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
4. Do zadań przedszkola należy:
1) kształtowanie czynnej postawy dzieci wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa oraz rozwijanie ich sprawności ruchowej,
2) budzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej oraz wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną,
3) wyposażenie dziecka w wiedzę i umiejętności stosownie do jego rozwoju i zdolności,
4) rozwijanie wrażliwości i zdolności twórczego myślenia,
5) stwarzanie dzieciom warunków do nabycia i utrwalania wiedzy i umiejętności,
6) integrowanie treści edukacyjnych,
7) prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowanka,
8) współpraca z poradnią psychologiczno - pedagogiczną w celu udzielania dziecku specjalistycznej pomocy,
5. Przedszkole wykonuje swoje zadania poprzez:
1) realizację programów wychowawczo - dydaktycznych,
2) współpracę z poradnią psychologiczno - pedagogiczną, placówkami systemu opieki i innymi instytucjami,
3) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka,
4) różnicowanie wymagań dydaktycznych i wychowawczych w zależności od cech psychicznych i możliwości dziecka,
5) stały kontakt z rodzicami w celu wspomagania rozwoju i dojrzałości szkolnej,
6) organizowanie, w miarę potrzeby, opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi.
6. Przedszkole udziela i organizuje dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną
7. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola
9. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
10. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
11. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy i logopedzi.
12. Przedszkole wykonuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku dzieci z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny.